MENU

Po co i jak budować kulturę doceniania

 Po co i jak budować kulturę doceniania

Przypomnij sobie moment, kiedy ktoś docenił Twoją ciężką pracę i zaangażowanie i odpowiedz szczerze, czy po podziękowaniu jakie otrzymałeś, zdarzyła się poniższa sytuacja:
- woda sodowa uderzyła Ci do głowy?
- zacząłeś zachowywać się jak pyszałek?
- nosiłeś nos bardzo wysoko?
- przestałeś brać pod uwagę innych?
- stałeś się samolubny?
- przestałeś współpracować?
- poprzewracało Ci się w głowie?

Jeśli Ty kiedykolwiek pomyślałeś tak o swoim pracowniku: „zrobił świetną robotę, ale nie będę go rozpuszczał gratulacjami, bo mu woda sodowa uderzy do głowy”, ten tekst jest dla Ciebie.

Co to jest kultura doceniania?

Międzynarodowy Instytut Great Place to Work® prowadzi w Polsce od 12 lat badania nad zaangażowaniem pracowników oraz analizuje kulturę miejsc pracy. Jednym z elementów wysoko rozwiniętej kultury miejsca pracy są różnorodne sposoby na dziękowanie. I nie chodzi o to, aby mieć wyjątkowo kreatywne „Thank you card” na każdą okazję, a raczej o to, aby mieć tych okazji dużo. A przede wszystkim, aby menedżerowie mieli silne przekonanie, że docenianie pracowników jest ważne, że daje pracownikom i firmie masę korzyści.

Korzyści z doceniania:
- pracownicy są zadowoleni i zmotywowani do dalszej pracy,
- pracownicy czują się bardziej związani z firmą,
- pracownicy chcą dawać z siebie więcej i wspierają firmę w trudnych momentach,
- pracownicy wzmacniają swoje poczucie wartości i chętniej wykorzystują w pracy swoje talenty i mocne strony,
- pracownicy chętniej polecają swojego pracodawcę budując mu dobry wizerunek,
- pracownicy docenieni czują się pewniej i popełniają mniej błędów,
- pracownicy rozumieją sens swojej pracy i wpływ na ostateczny wynik firmy,
- zespoły są bardziej zintegrowane i panuje w nich lepsza atmosfera pracy.

Pracownicy przychodzą do firmy a odchodzą od szefa… rozczarowani i niedocenieni

Pracownicy odchodzący z firm mówią, że czują się niedoceniani, bywają rozżaleni, że tyle z siebie dawali i nie zostało to zauważone. Badania Instytutu Saratoga pokazują, że 89% menadżerów sądzi, że ich pracownicy odchodzą dla lepszych pieniędzy. Tymczasem analogiczne badania przeprowadzone na pracownikach wskazują, że ze względów finansowych odchodzi zaledwie 12% z nich. Aż 88% to inne przyczyny, tj. powody natury psychologicznej: niespełnione oczekiwania, słaby coaching i informacja zwrotna, małe szanse na rozwój i awans oraz poczucie niedocenienia.

W ankiecie instytutu Gallupa, która mierzy poziom satysfakcji w pracy, jedno z 12 pytań dotyczy docenienia: „Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni zostałem doceniony?

W ciągu ostatnich 7 dni! To, że pracownik jest doceniony na rozmowie rocznej i dostanie premię, ma mniejsze znaczenie, niż to, czy tydzień w tydzień słyszy coś dobrego na temat swojej pracy! Coś konkretnego, nie rzucone w pośpiechu: „dobra robota!”. Jak wynika z raportu Indeks Doceniania 2018, tylko 16% pracowników chwalonych raz na pół roku czuje się docenionych za swoją pracę. Warto chwalić od razu, bo wtedy pochwały motywują i dodają energii do dalszej pracy. 76% pracowników, którzy są̨ częściej chwaleni za swoje działania, deklaruje, że czują się szczęśliwi w miejscu pracy i mają więcej energii do działania.

Tymczasem coroczne badania Great Place to Work® pokazują, że laureaci konkursu na Najlepsze Miejsca Pracy, czyli firmy o wysokim poziomie zaangażowania pracowników i rozwiniętej kulturze miejsca pracy, gdzie docenia się na co dzień, charakteryzują się:
- trzykrotnie wyższą produktywnością,
- niższą rotacją i absencją,
- większą liczbą zgłoszeń na ogłoszenia o pracę,
- wyższą innowacyjnością.

Jak doceniać - 10 sposobów na co dzień i od święta

1. Przy indywidualnych spotkaniach z pracownikiem pytaj, z czego on jest zadowolony, np. co mu się udało w ostatnim tygodniu. Zainteresuj się tym, już samo dopytanie o szczegóły sprawia, że pracownik jest zauważony, że szef widzi jego trud i efekty jego pracy.

2. Chwal pracowników w rozmowach indywidualnych mówiąc konkretnie i szczegółowo za co go chwalisz, jaki jego osiągnięcie/ praca/ wysiłek miało wpływ na efekt końcowy (sukces zespołu, wsparcie klienta, wyniki).

3. Na spotkaniach zespołowych dziękuj wszystkim, np. za współpracę i dzielenie się wiedzą oraz za konkretne wydarzenia: np. wsparcie zespołu we wdrożenie nowego pracownika, sprawne zamknięcie miesiąca, wspólne rozwiązanie istotnego problemu czy realizację dodatkowego projektu.

4. Dziękuj poszczególnym pracownikom publicznie: przed zespołem, przed firmą czy zarządem. Bierz przy tym pod uwagę, że są ludzie, którzy bardzo lubią błyszczeć na scenie oraz tacy, którzy wolą chować się za innymi . Dopasuj sposób podziękowań, bo jedni i drudzy tego potrzebują.

5. Zostaw na biurku pracownika liścik, kartkę z podziękowaniem osobiście przez Ciebie napisaną lub przynajmniej podpisaną, jeśli jest to kartka z wydrukowanym podziękowaniem.

6. Przygotuj kartkę podpisaną przez cały zespół, aby szczególnie podziękować np. za wniesiony wkład pracy lub budowanie wspaniałej atmosfery. Taką kartę przyjemnie jest też wręczyć na urodziny lub z okazji ślubu czy urodzenia dziecka.

7. Dziel się z zespołem pozytywnymi informacjami zwrotnymi z zewnątrz: np. z innych zespołów, od klientów. Nie zakładaj, że „zespół wie, że dobrze pracuje”. Pewnie, że wie! Niech wie również, jakiego ma mądrego szefa!

8. Niespodzianki i przyjemności to miły sposób na dziękowanie indywidualne i (jeszcze lepiej) zespołowe: np. ufundowanie dla wszystkich pizzy czy sushi na spotkanie zespołu, podarowanie pracownikowi w podzięce ciekawej książki z dedykacją.

9. Dawaj pracownikom swój czas i swoją uwagę, traktuj każdego indywidualnie, chciej go poznać – jego talenty i problemy, a ludzie na pewno poczują się docenieni.

10. Okazuj zaufanie i dawaj samodzielność i odpowiedzialność (z zapewnieniem wsparcia w każdym momencie). Docenisz w ten sposób zaangażowanie i wiedzę pracownika.

Jeśli zastanawiasz się za co doceniać pracowników w swoim zespole – możliwości masz nieograniczone! Oprócz świetnie wykonanej pracy i współpracy w zespole, możesz dziękować za postawę zgodną z firmowymi wartościami czy za zgłaszanie propozycji usprawnień. Powodzenia!


Strona korzysta z plików cookies w celu lepszego jej działania. Korzystając z tej strony zgadzasz się na ich użycie i przechowywanie na Twoim urządzeniu. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookies znajdziesz w

polityce prywatności

ZGADZAM SIĘ